#durftedelenevent – Aafke Melgers

Het DTD event

Na de eerste editie van het #durftedelenevent van Internetvisie kreeg ik samen met Sarah, de online marketing manager bij Internetvisie en haar stagiaire Romy de opdracht de organisatie van de tweede editie van het event te organiseren. Een uitdaging. Gelukkig hou ik van uitdagingen.

In het derde jaar van de opleiding communicatie heb ik stage mogen lopen bij de BZT show, een kinderprogramma van de KRO-NCRV. Om de drie weken, namen we twee dagen op. Om de drie weken weer een twee daags evenement. Daar zag ik pas hoe veel werk er in een event gaat zitten  en wat er allemaal bij komt kijken. Veel meer dan je in eerste instantie denkt en ziet. Aan ieder klein detail moet worden gedacht, er moet overal rekening mee worden gehouden. Heerlijk vind ik het..

Voor de tweede editie van het #durftedelenevent was de insteek iets anders dan de vorige keer. Na gesprekken te hebben gehad met de bezoekers van het eerste event en  de gezamenlijke evaluatie kwamen we tot de conclusie dat we het dit keer iets anders aan gingen pakken. We hebben onszelf steeds de vraag gesteld: ‘stel dat ik een bezoeker van het event was, waarom zou ik dan willen komen? ’. Door jezelf steeds de vraag te stellen waarom je iets doet, blijf je scherp en zorg je voor een zo optimaal mogelijk resultaat.

We kozen voor een spreker die niet een standaard verhaal zou vertellen over zijn/haar carrière. We wilden juist een creatief en inspirerend verhaal, waar interactie in gebracht zou worden. Ook kon  het verhaal geen uren duren. Ten eerste hadden we daar de tijd niet voor, en ten tweede zakt de aandacht dan ook een beetje weg. Stoppen op het hoogtepunt, dat verhaal. Claudia Willemsen deed dat werkelijk perfect. Interactie, inspiratie, humor, leerzaamheid en no nonsense. Het zat er allemaal in.

Vervolgens zijn we met kleine groepjes gestart met #durftedelen sessies. Met ongeveer vijf vakgenoten aan tafel sparren over een vraag, probleem of uitdaging in het marketingcommunicatie vak. Iedere bezoeker had vooraf nagedacht over zo een uitdaging binnen zijn/haar organisatie en kreeg in ongeveer een kwartier antwoord op de vraag, of mogelijke oplossingen voor het probleem. Ik mocht één van deze #durftedelen sessies begeleiden. Ik vond het erg leuk om te zien dat de oplossing soms uit onverwachte hoek kon komen. Verschillende bedrijven, verschillende mensen en toch kan men elkaar helpen door simpelweg te delen. Geweldig.

Natuurlijk waren wij grotendeels afhankelijk van de bezoekers. Want als er niemand komt, of niemand durft te delen, dan kunnen wij nog zo ons best doen maar dan wordt het nooit een succes. Daarom wil ik, namens het hele team van Internetvisie, de bezoekers ontzettend bedanken voor hun komst, het enthousiasme en de inzet. Zonder jullie was het niet zo’n geslaagd event geweest en we hopen iedereen de volgende editie weer terug te zien!