Social media day – Norbert Berns

Social media day!

social media day

Vandaag (30 juni) is het, volgens issuekalender.nl, social media day. Een mooi moment om eens stil te staan bij mijn eigen social media gedrag. Ik ben al een tijd actief op Twitter, Facebook en LinkedIn. Daarnaast ben ik een voorzichtige gebruiker van Instagram. Ik merk dat ik de verschillende kanalen ook echt anders raadpleeg en zelf gebruik.

Vroeger was ik fan van teletekst 101. Het is al weer even geleden dat ik die voor het laatst geraadpleegd heb. Mijn nieuwshonger wordt momenteel gestild door Twitter. Door de juiste Twitter feeds  te volgen heb ik heel snel overzicht over het landelijk, regionale en financiële nieuws. En ten tijde van de voetbalcompetitie volg ik bijna realtime mijn clubs in de Eredivisie en Jupilerleague.

Facebook gebruik ik meer voor de grappige of verwonderlijke dingen in de persoonlijke sfeer. Mijn LinkedIn account voornamelijk zakelijk. Allemaal leuk, maar wat heb je er nu aan. Nou je maakt nog wel eens wat mee via deze social media kanalen! Afgelopen winter zag ik via Facebook dat Guus Meeuwis een concert ging geven in de Royal Albert Hall in Londen. Maar goed, dit concert was natuurlijk binnen een paar uur uitverkocht en op dat moment had ik ook niet de intentie om daar heen te gaan. Enkele maanden later zag ik via dezelfde Facebookpagina dat er toch nog enkele kaarten retour gekomen waren. Het was een post van een aantal uur geleden, maar ik besloot toch maar eens te kijken op de site van de Royal Albert Hall. En ja hoor, er waren nog een aantal mooie plekken vrij. 60 seconden later en 1 creditcard transactie verder was ik eigenaar geworden van 2 mooie kaarten voor dat concert. Lachen! Mijn vriendin dolgelukkig gemaakt en op naar Londen. Het concert was nog net niet begonnen of ik gooide er een tweet uit dat ik aanwezig was in Londen. Deze tweet werd opgepikt door het Radio 1 programma ‘nachtkijkers’ van Martijn Grimmius. Vervolgens hebben we wat Twitter contact gehad tijdens het concert en na afloop werd ik geïnterviewd door Martijn en maakte ik mijn Radio 1 debuut.

Mooi! Maar dit alles had ik niet meegemaakt als ik niet actief was geweest op social media!

De volgende dag hebben we via Twitter op de hop on bus in Londen het verloop van Go Ahead Eagles – de Graafschap #gaegra gevolgd via Twitter. Het werd een nog mooier weekend voor me 😉

Ik hoor ondernemers vaak worstelen met het gebruik van social media. Ik denk dat je niet meer zonder kunt. Kies wel bewust je kanaal (Twitter, Facebook of LinkedIn) maar bovenal: maak een contentplanning. En wees je bewust, dat je communiceert met een natuurlijk persoon. Ik geloof niet in B2B communicatie, maar wel in B2H (human) communicatie. Haak daarnaast in op de actualiteit  gelinkt aan je producten of dienst. Dan weet je zeker dat je mij als volger kunt boeien en binden! Ik ben wel benieuwd naar jullie mooie sociale media ervaringen of zakelijk successen.  #Durftedelen!

Norbert@internetvisie.nl